I det pågående projektet med renovering och ombyggnation av gamla Skurubrons två bågbroar, har Svevia, på uppdrag av Trafikverket, valt att använda sig av innovativ teknologi för att säkerställa kvaliteten och säkerheten i arbetet.

Projektet omfattar att anpassa den norra bron för gång- och cykeltrafik samt att omvandla den södra bron till en lokalväg med ett körfält i vardera riktningen för fordonstrafik.

Inför den kommande borttagningen av den befintliga asfaltsbeläggningen har Svevia valt att anlita Northscan, som med hjälp av avancerad teknik från Brigology har kartlagt asfaltslager och betongkonstruktionen under asfalten.

Vid många tidigare renoveringsprojekt har bortfräsning av asfalt ofta resulterat i skador på den underliggande betongkonstruktionen, vilket i sin tur påverkar både betongen och armeringen negativt.

För att undvika sådana skador och säkerställa att brokonstruktionen förblir intakt har Svevia medvetet valt att använda sig av Northscan och Brigologys unika teknologi för att noggrant kartlägga körbanans olika lager och deras tjocklekar.

Magnus Gustavsson Roos, platschef på Svevia, kommenterar: “Vi är medvetna om att detta projekt kräver en noggrann kartläggning av överbyggnaden och beläggningens tjocklek innan vi påbörjar borttagningen av asfalten. Vi behöver eliminera risken för att påverka den befintliga brokonstruktionen. Då bron har renoverats vid flera tillfällen tidigare saknar vi pålitlig data att utgå från. Nu, efter att Northscan har scannat körbanan, kan vi konstatera att rapporten visar på stora variationer, och vi kommer att behöva ta hänsyn till dessa variationer när vi tar bort asfalten på nästa bro.”

Genom att använda Brigologys teknologi har Northscan lyckats kartlägga Skurubrons vägbeläggning på ett detaljerat och noggrant sätt, vilket ger Svevia och Trafikverket den nödvändiga informationen för att kunna utföra arbetet på ett säkert och effektivt sätt. Detta är ett steg framåt i att använda avancerad teknik för att skydda kritisk infrastruktur och säkerställa hållbarheten i framtida trafiklösningar.